reklama

Iba vibrácie

Zvuk by sa dal charakterizovať ako chvenie-sa vzduchu, narážajúce na naše ušné bubienky. No napadlo vás sa niekedy zamyslieť nad tým, čo to v nás dokáže vyvolať? A prečo?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Ja som sa v poslednej dobe nad týmto dosť zamýšľal a skúšal som si všímať, čo vo mne vyvolávajú jednotlivé zvuky.
V prvom rade hudba. Ide však aj o to aká hudba. Ak som na koncerte klasickej hudby, stačí mi zavrieť oči a už vnímam, ako ma presiakla hudba. Vtedy niesom schopný vnímať nič iné ako hudbu. Klasická hudba však nemusí vždy evokovať iba radosť, eufóriu, alebo niečo príjemné. Keď počúvam napríklad skladbu Agnus Dei, od Samuela Barbera nieje mi zrovna veselo. No nieje mi však nepríjemne. Pri tomto type hudby sa mi najlepšie premýšla, alebo tvorí. Iný typ hudby vo mne zasa dokáže zvýšiť hladinu adrenalínu, alebo evokovať pocit neporaziteľnosti.
No toľko o hudbe. No sú tu ešte aj iné zvuky. Napríklad keď som bol v kine na film Nascar (IMAX), tak na začiatku bolo ticho a tma. A do zrazu sa do toho ticha rozburácal motor, 8-valec so silou 880 konských síl. Poviem vám, vtedy môj sluch zažíval istý typ maximálneho vytŕženia. Myslím, že to bolo spôsobené tým, že predtým boli moje zmysly v úplnom pokoji a na ten zvuk s asila všetkých zmyslov koncentrovala do sluchu.
Avšak existujú aj zvuky, ktoré ma dokážu maximálne rozhodiť, vyrušiť, alebo vykoľajiť. Je to napríklad ten prípad, keď hrám na klavíri a zrazu pri hlbších tónoch začne niečo rezonovať. V tom okamihu sa prestávam sústrediť na hru a zaoberám sa viac tým, aby som našiel zdroj rušivého zvuku.
Špecifický je aj zvuk ľudského hlasu. Podľa neho niekedy dokážeme povedať o človeku niečo, ešte skôr ako ho vôbec vidíme. V ľudskom hlase sa zlučujú jeho pocity, skúsenosti, návyky, nálada a ešte mnoho ďalších vecí. Toto všetko potom vytvára každému z nás jedinečný zvukový prejav a podľa neho sa dokážeme pri komunikácii s ľuďmi častokrát aj riadiť, akým smerom sa má náš rozhovor uberať. Ľudský hlas je proste jedinečný, geniálny a hlaven originálny.
A na záver, i ešte nedá neopomenúť zvuk ulice. V každom meste, krajine, či kontinente je tento zvuk iný. V tomto zvuku je zmiešané takmer všetko, no záleží od prostredia. Niekedy dokáže tento zvuk pobaviť, inokedy dokonca znechutiť.

No povedali by ste niekedy že vibrácie vzduchu dokážu takéto veci? Ja teda nie!
 

Timotej Jančár

Timotej Jančár

Bloger 
  • Počet článkov:  9
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som 17-ročný študent na gymnáziu v Bratislave. Milovník Jazzu a umenia ako takého. Knihy, hudba a klavír sú mojim únikom z reality. Ako povaha som miešanina sangvinika s melancholikom. Zoznam autorových rubrík:  HudbaSladký život študentskýAround the WorldKritikyPoéziaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu